ASPEN2

Projekt jest realizowany przez firmę Heller Consult z Warszawy, a jego celem jest opracowanie systemu do monitorowania i oceny stanu nawierzchni dróg. Ocena nawierzchni obejmuje identyfikację i charakterystykę jej równości, obecności pęknięć i wybojów. Tradycyjne metody oceny nawierzchni wymagają użycia specjalistycznych pojazdów i urządzeń. Ponadto, publiczni administratorzy dróg muszą w tym celu dokonywać czasochłonnych przetargów. W efekcie, nowoczesne monitorowanie stanu dróg przeprowadzane jest przez głównych operatorów dróg, którzy dysponują odpowiednimi środkami, aby takie badania prowadzić.  Dla lokalnych zarządców takie działania pozostają zbyt kosztowne. System ASPEN wypełnia tę lukę, umożliwiając ocenę stanu nawierzchni za pomocą smartfonów zamontowanych w pojeździe. Pojedynczy przejazd wystarcza do wygenerowania map online i profili szorstkości drogi. Dzięki gromadzonym danym możliwe jest diagnozowanie poszczególnych odcinków w celu monitorowania ich degradacji.

System umożliwia również łatwe pomiary parametrów nawierzchni na chodnikach i ścieżkach rowerowych poprzez zamontowanie smartfonów na hulajnogach elektrycznych lub rowerach.

Użytkownicy i ich potrzeby.  Użytkownicy ASPEN2 to głównie zarządcy dróg i samorządy lokalne, które potrzebują efektywnej i taniej metody monitorowania stanu dróg. ASPEN2 odpowiada na te potrzeby, oferując rozwiązanie opierające się na powszechnie dostępnych technologiach, takich jak smartfony, które mogą być łatwo zintegrowane z istniejącymi flotami pojazdów.

Koncepcja systemu. ASPEN2 to system, który wykorzystuje czujniki w smartfonach zamontowanych w pojazdach do monitorowania stanu nawierzchni dróg. Wibracje rejestrowane przez telefony są analizowane przez algorytmy sztucznej inteligencji, które na podstawie zebranych danych oceniają równość i jakość dróg. System zapewnia szybki dostęp do wyników za pośrednictwem platformy internetowej, umożliwiając mapowanie stanu dróg i planowanie prac konserwacyjnych.

Technologie kosmiczne jako wartość dodana projektu. Technologia ASPEN2 wykorzystuje dane z systemów nawigacji satelitarnej, takich jak GPS, do precyzyjnego określania lokalizacji wykrytych problemów z nawierzchnią. Dodatkowo, informacje z satelitarnych modeli cyfrowych powierzchni pomagają uwzględniać nachylenia terenu, co zwiększa dokładność oceny stanu dróg, szczególnie w trudnym terenie.

 

Obecnie projekt ASPEN2 znajduje się w fazie demonstracyjnej, a pomiary stanu dróg zostały już przeprowadzone w kilku miastach Polski i Niemiec, takich jak Warszawa i Lubeka. Projekt zdobywa pierwsze kontrakty komercyjne i testuje swoje rozwiązania na szerszą skalę, co wskazuje na rosnące zainteresowanie systemem w branży drogowej.